Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες


Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες
ΙΟΥΛΙΟΣ ΒΕΡΝ (1828-1905)
Τα χρόνια της δεκαετίας του 1870, ο Φιλέας Φογκ, ένας Εγγλέζος τζέντλεμαν, έβαλε στοίχημα όλη την περιουσία του ότι μπορούσε να πραγματοποιήσει το γύρο του κόσμου σε ογδόντα ημέρες.
Με τη συνοδεία του υπηρέτη του, του πιστού Πασπαρτού, ξεκίνησε αυτή την τρελή περιπέτεια η οποία θα τον κάνει να ανακαλύψει χώρες ελάχιστα γνωστές, να αντιμετωπίσει πολλούς κινδύνους και να σώσει μια πριγκίπισσα η οποία θα γίνει τελικά γυναίκα του.
Οι δυο ατρόμητοι ταξιδιώτες μας βρίσκονται τώρα πάνω σ’ ένα τρένο που διασχίζει ολοταχώς την ινδική χερσόνησο.

ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΓΓΑΛΗ
Ο Πασπαρτού που στο μεταξύ είχε ξυπνήσει, κοίταζε και δεν μπορούσε να πιστέψει ότι διέσχιζε τη χώρα των Ινδών μέσα στο τρένο του Μεγάλου Χερσονησιακού Σιδηροδρόμου. Του φαινόταν απίθανο. Και όμως τίποτε δεν ήταν πιο αληθινό! Η ατμομηχανή, που την οδηγούσε το χέρι ενός Εγγλέζου μηχανικού  και που δούλευε με αγγλικό κάρβουνο, εκσφενδόνιζε τον καπνό της στις φυτείες του βαμβακιού, του καφέ, του μοσχοκάρυδου*, του γαρίφαλου* και του κόκκινου πιπεριού. Ο ατμός, καθώς στριφογύριζε, σχημάτιζε δαχτυλίδια γύρω από τις συστάδες των φοινικόδεντρων, που ανάμεσά τους ξεπρόβαλλαν γραφικά μπαγκαλόου*, μερικά βιχάρις -είδος εγκαταλειμμένων μοναστηριών- και θαυμάσιοι ναοί στολισμένοι από τον ανεξάντλητο διάκοσμο της ινδικής αρχιτεκτονικής. Πιο πέρα, τεράστιες εκτάσεις γης διαγράφονταν μέχρι εκεί που έφτανε το μάτι, ζούγκλες απ’ όπου δεν έλειπαν τα φίδια και οι τίγρεις, που έτρεχαν να κρυφτούν τρομαγμένες  από τον τρομερό θόρυβο που έκανε η ατμομηχανή, και τέλος δάση, που τα έτεμναν σιδηροδρομικές γραμμές, όπου ζούσαν ακόμη ελέφαντες, που έβλεπαν με σκεπτικό βλέμμα να περνάει η αχαλίνωτη πομπή. (…) 
Από την Μπεναρές κι έπειτα η σιδηροδρομική γραμμή ακολουθούσε κατά ένα μέρος την κοιλάδα του Γάγγη. Μέσα από τα τζάμια του βαγονιού έβλεπαν έξω στη λιακάδα το εναλλασσόμενο τοπίο του  Μπιχάρ, με τα καταπράσινα βουνά, χωράφια σπαρμένα με κριθάρι, αραβόσιτο και σιτάρι, ρυάκια και βάλτους, όπου κατοικούσαν οι πρασινωποί αλιγάτορες, καλοδιατηρημένα χωριουδάκια, χλοερά ακόμα δάση. Μερικοί ελέφαντες και ζεμπού*, με τη μεγάλη καμπούρα τους, έρχονταν να δροσιστούν στα νερά του ιερού ποταμού. Έβλεπε ακόμη κανείς, παρά την προχωρημένη εποχή και την ήδη χαμηλή θερμοκρασία, ομάδες Ινδών και από τα δύο φύλα, που επιτελούσαν ευλαβικά το ιερό νίψιμο*. (…)
Έπειτα πια έπεσε η νύχτα και, καθώς το τρένο περνούσε με μεγάλη ταχύτητα ανάμεσα στα ουρλιαχτά που έβγαζαν οι τίγρεις, οι αρκούδες κι οι λύκοι, που το ’σκαγαν μπροστά στην ατμομηχανή, κανείς δεν μπορούσε πια να δει τίποτε από τα αξιοθέατα της Βεγγάλης ή της Γκολκόντα, της ερειπωμένης Γκουρ ή της Μουρσενταμπάντ, που άλλοτε ήταν πρωτεύουσα, ούτε του Μπουρντβάν, του Χούγκλυ ή του Σαντερναγκόρ, του γαλλικού αυτού κομματιού της ινδικής χώρας, όπου ο Πασπαρτού με υπερηφάνεια θα έβλεπε να κυματίζει η σημαία της πατρίδας του.
*  Γαρίφαλο (το): Ψηλό ξωτικό δέντρο που μας δίνει τα καρφάκια του γαρίφαλου.
* Ζεμπού: είδος βοδιού που φέρει καμπούρα.
*  Μοσχοκάρυδο (το): Εξωτικό δέντρο των τροπικών περιοχών.
*  Μπαγκαλόου (τα): Χαμηλό ινδικό σπίτι, με βεράντες γύρω-γύρω.
*  Νίψιμο (το): το πλύσιμο ενός μέρους του σώματος για θρησκευτική κάθαρση.


Ασκήσεις

Α. Διαβάστε προσεχτικά το κείμενο και κυκλώστε τη σωστή απάντηση
1.     Ποιος είναι ο Πασπαρτού;
α.  Ένας Γάλλος υπηρέτης  β.  Ένας  Ινδός αρχιτέκτονας
γ.  Ένας Εγγλέζος μηχανικός
2.Τι κάνει ο Πασπαρτού;
α. Οδηγεί το τρένο β. Ταξιδεύει με τρένο γ. Βλέπει το τρένο να περνά
      3.  Αυτό το κομμάτι περιγράφει κυρίως:
          α. Τον Πασπαρτού   β. Το τρένο του Μεγάλου Χερσονησιακού                  Σιδηροδρόμου   γ. Το τοπίο που διασχίζει το τρένο.
4.  Ποια από τα παρακάτω πρόσωπα εμφανίζονται μέσα από το τοπίο;
α. Ο Πασπαρτού     β. Οι Ινδοί     γ. Ο μηχανικός του τρένου
5.  Μέσα από ποια μάτια ο Ιούλιος Βερν βλέπει τον κόσμο;
α. Με τα μάτια του Πασπαρτού που παρατηρεί το τοπίο
β. Με τα μάτια του μηχανικού που οδηγεί το τρένο
γ. Με τα μάτια των Ινδών που κάνουν μπάνιο στο ποτάμι
6.  Σ’ αυτό το κείμενο ποιοι μιλούν και δουλεύουν με τον Πασπαρτού;
α. Κανένας                     β. Ένας μόνο               γ. Πολλοί
7.  Ποια χώρα διασχίζει το τρένο;
α. Τη Γαλλία                         γ. Την Ινδία
β. Τη Μεγάλη Βρετανία                   δ. Μια φανταστική χώρα
8.  Με ποια μέσα μας δείχνει ο συγγραφέας ότι η χώρα που διασχίζει το τρένο είναι
διαφορετική από τη δική μας;
α. τα ζώα                              γ. η τροφή                                ε. η γλώσσα
β. τα αυτοκίνητα                   δ. τα φυτά                           στ. η αρχιτεκτονική
9.  Την εποχή που πραγματοποιείται αυτό το ταξίδι η Ινδία είναι αποικία μιας χώρας.
Ποια είναι αυτή η χώρα;
α. Η Γαλλία                                                  δ. Η Ιταλία
β. Η Μεγάλη Βρετανία                                ε. Οι Η.Π.Α.
γ. Η Γερμανία
10.   Σύμφωνα με την περιγραφή του τοπίου, η περιοχή που διασχίζει το τρένο
α. Είναι πλούσια και κατοικημένη               β. Είναι έρημη και εχθρική
11.  Κατά τη γνώμη σου, σε ποια εποχή γίνεται αυτό το ταξίδι;
α. τα αρχαία χρόνια                          γ. φέτος
γ. πριν από πολλά χρόνια                 δ. στο μέλλον 
  12.  Τι συμβαίνει μέσα στο βαγόνι του Πασπαρτού;
α. Οι ταξιδιώτες φλυαρούν                         γ. Οι ταξιδιώτες χτυπιούνται
β. Οι ταξιδιώτες τρώνε                                δ. Δεν ξέρουμε τι κάνουν
13.  Τι συμβαίνει στην περιοχή που διασχίζει το τρένο;
α. Πόλεμος                                      γ. Οι άνθρωποι πεθαίνουν από πείνα
β. Υπάρχει επιδημία                        δ. Οι άνθρωποι ζουν ειρηνικά
14.  Γράφοντας το βιβλίο στο οποίο ανήκει αυτό το κείμενο, ο Ιούλιος Βερν ήθελε:
α. Να μας διηγηθεί ένα σπουδαίο γεγονός που άλλαξε τη ζωή των κατοίκων μιας
χώρας
β. Να μας περιγράψει χώρες εξωτικές
γ. Να μας διηγηθεί τις περιπέτειες δύο αντρών που γυρνούν όλο τον κόσμο.
 Β. Κλίνω στο τετράδιο μου τις υπογραμμισμένες φράσεις του κειμένου.




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είδη γωνιών

Τα κόκκινα αυγά (Ανθολόγιο)

ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΑΥΓΑ Σελίδα 175 από το Ανθολόγιο http :// ebooks . edu . gr / modules / document / file . php / DSDIM - E 111/% CE %94% CE % B 9% CE % B 4% CE % B 1% CE % BA % CF %84% CE % B 9% CE % BA % CF %8 C %20% CE % A 0% CE % B 1% CE % BA % CE % AD % CF %84% CE % BF /% CE %92% CE % B 9% CE % B 2% CE % BB % CE % AF % CE % BF %20% CE %9 C % CE % B 1% CE % B 8% CE % B 7% CF %84% CE % AE /10-0135-02_ Anthologio _ E - ST - Dim _ BM . pdf ·           διαβάζω το μάθημα ·          γράφω στο τετράδιο μου πασχαλινά έθιμα που γνωρίζω… ·          στις παρακάτω προτάσεις βρίσκω τα Υποκείμενα, Ρήματα, Αντικείμενα και Κατηγορούμενα         Ρ                     Υ Επικράτησε το έθιμο. Τα έθιμα είναι αυθόρμητες κοινωνικές εκδηλώσεις Τα περισσότερα ελληνι...

Γ΄ ΕΝΟΤΗΤΑ: Το βυζαντινό κράτος μια δύναμη που μεγαλώνει κεφ.13-16 Giannis Stefas